August 5, 2007

White Chess Set




Play it for as long as you can remember.
White Chess Set /Yoko Ono



Koko asked me what's the point of the piece, a moment after I streamed out how Yoko Ono's "White Chess Set" inspired me. Then instantly I found myself having trouble with objective explanation. Obviously Yoko Ono didn't intend to provoke professional players, those who remember every single hand from the beginning to check mate. White Chess Set is not a chess set. It could be any games, any gambles, any process, and life itself. It's OK to forget. You are supposed to forget. Work, keep working till you can't go any further. It's not even about weather you win or lose. Give it your best shot knowing you cannot complete the task.


ヨーコ・オノの作品が好きです。この blog の冒頭の詩も彼女の作品です。

昨日はいつまでも残り
今日は決して見つからず
明日は決して来ない
明日は決して来ないかもしれない


確かに“昨日”済んだことについてだらだらと考えてしまうな。 /常に意識は今という刹那にだけあって時間は流れ続けるから“今日”を意識したことはないな。 /今という瞬間を有意義にこなせないなら当然明日も来ないだろうな。とここまでフムフム、と読ませておいて最後に

明日は決して来ないかもしれない

うわ、これもしかして自分次第じゃあないかと思える。びっくりしました、本当に。60年代に前衛芸術だと世間に認識され、実際に一見うさんくさいことばかり発表していたのに彼女は空の美しさにかなうアートなんてあるのだろうか と言い切ってしまう。ないですよそんなもの。

高校の時化学の先生が言っていました。“私数学も物理もできましたけどね、数学も物理もケムリはでないし、色は変わらないし、なめてもしょっぱくないし、爆発はしないしつまらなかったんですよ。苦手な人には似たような分野でしょうけど私は化学に神秘を感じました” と。ヨーコ・オノの作品が好きなことが、私にとって職業につながるかどうかはわかりませんが、解説や批評を読まずとも圧倒され、強く惹かれるもをどれだけ探せるかですね。

No comments: